Vad ska man välja?!

Ok, nu vet jag att det är långt till nästa höst, men saken är den att jag måste börja planera lite smått inför den redan nu. Det är nämligen så, att höstterminen 2013 är min fjärde termin på företagsekonomiprogrammet, vilket innebär att det är min fritermin - jag får alltså göra lite vad jag vill. Möjligheten till utlandsstudier finns och det är därför det måste planeras redan nu. Man behöver nämligen söka runt februari/mars, men innan dess måste man ha gjort eventuella språktester och liknande, alltså behöver man lite tid på sig innan, för sådana förberedelser. 
 
Här är vad jag skulle vilja göra under fria terminen:
1.) Åka till ett engelsktsprkigt land och plugga ekonomi. Då tänker jag följande ordning: UK, Australien, USA, Kanada. Problemet är att dessa är de mest populära länder stuenter väljer för sina utlandsstudier, men det skulle vara kul och ändå ganska enkelt, det pratas ändå engelska där.
+engelskspråkiga
+Australien=varmt
+USA=vem vill inte besöka?
+UK=känns väldigt tryggt
-många som söker
-USA&Kanada&Austalien = dyra flygbiljetter!
-visum behövs för dessa tre också
-det är ganska dyrt att bo och leva i alla dessa
-UK=ganska tråkigt ändå; man kan lika gärna ta en weekendresa, ingen jättespännande destination
 
2.) Åka till ett mer exotiskt land och plugga ekonomi. Exotiskt och exoitskt, det kanske man kan diskutera, men jag tänker då mest på Japan och Sydkorea. Jag vet, det är verkligen att kasta sig på djupt vatten, men shit, vilken upplevelse!
+länder som man kanske inte besöker i första hand annars (möjlighet att se!)
+upplevelse av en HELT ny kultur
-trots att det är lika långt som till USA, så känns det lite mer otryggt
-dyrt (men kanske värt?) med flygbiljetter
-visum måste sökas
 
3.) Åka till Tyskland och plugga tyska. Mälardalens högskola anordar en Tyska I - kurs som man kan läsa i Tyskland, närmare bestämt - i Köln. Jag verkligen ÄLSKAR tyska, jag har varit i Köln flera gånger och så har jag släkt där (boendeproblem någorluna löst).
+absolut billigast (av resealternativen)
+jag pluggar något jag tycker verkligen om
+känner till staden
+har släkt där, ifall jag skulle känna mig otryggt/vilsen
+om jag söker, så VET jag att jag kommer in
-har varit där flera gånger, så det blir lite tråkigt
-kanske bör fokusera på ekonomi istället?
 
4.) Hoppa över termin fyra och börja på femte. Jag har läst en kurs innan jag började programmet, så jag kommer att ha tillräckligt med högskolepoäng ändå. Jag kan då på en gång börja på femte terminen och då skulle det vara som att jag började programmet precis efter gymnasiet, blir inte sen.
+GRATIS 
+behöver inte ta studielån
+blir klar med studierna ett halvår tidigare
+behöver inte lämna familjen&vänner
-får inte uppleva något nu kommer jag nog aldrig kunna göra det (inte lika länge)
-vilket motsvarar många minus egentligen.
 
Ok, så snälla mina läsare! Jag vet att ni finns! Gör era röster hörda och hjälp mig på traven! Vad skulle ni har gjort? Finns det fler plus/minus på några av punkterna ni tycker spelar roll? HELP ME!

Kommentarer:
Postat av: Sylvia

Jag tycker att du ska stryka alternativ 4 helt! Ta chansen i akt när du kan göra något kul! Och om du blir klar en termin innan alla andra, det är ett piss i havet, en fjärt i rymden sen i framtiden när ni alla jobbar. SÅ GÖR INTE DET! Om jag kunde skulle jag lätt åka till USA! Jag blir extatisk bara på att tänka på det. Jag skulle satsa på det. Som du säger, UK är awesome men så nära, du kan egentligen alltid åka dit. Det är egentligen samma sak med Köln. Om jag var du skulle jag i första hand satsa på USA och i andra på Köln. De exotiska platserna verkar coola och jag hoppas på att få åka dit någon gång men jag skulle iaf inte vilja bo där. Hoppas att det hjälper :)

2012-11-02 @ 11:58:19
URL: http://sylvia.blogg.se
Postat av: Louise

Jag håller inte med Sylvia. Jag tycker att det är dumt att börja göra roliga saker under studierna, det är lätt att man tappar sin motivation då. Hoppas istället till termin 5 och få din examen snabbare. Sen kan du börja jobba på en gång istället. Om du sparar pengar under ett halvår så kommer du ändå att ha råd att resa. Du kan alltid säga upp dig för att sticka iväg och resa under en längre tid.
Jag tycker det är dumt att ha kul nu och riskera att kanske aldrig få sin examen :)

2012-11-02 @ 18:23:01
URL: http://thebestlollo.blogg.se
Postat av: Maria (matte-ekonomi)

Bra blogg (trogen läsare)! Röstar för plugga i UK eller USA tror du kommer ångra dig om du inte åker. Det är en bra upplevelse (min resa var värt varenda peng), ser bra ut på CVet och får bättre engelska. Missa inte en sånna chans :)

2012-11-03 @ 16:43:45
URL: http://miljonochvardagen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0