Jag vill bort

Jag kan egentligen inte motivera detta rationellt, men det är något som gör, att jag vill inget hellre än att packa väskorna, ta flyget någonstans och stanna en längre tid där borta. Jag är trött på Sverige. Jag har min älskade familj och mina vänner här, men ändå, jag vill ut, ut på äventyr. Att flytta till Sverige var det roligaste och mest lärorika händelsen i mitt liv, inte just för att det var Sverige, men för att det var ett annat land, en annan kultur, ett annat språk, helt andra människor. Nu känner jag mig "hemma" i Sverige, det har blivit tråkigt, vardagligt, inte det minsta spännande. Jag talar svenska flytande och det finns inget mer jag kan lära mig här som jag inte kan lära mig nån annanstans. Och dessutom blir jag ofta irriterad på människor, tillsammans med deras konstiga beteenden och värderingar och vill gärna motivera det med att det är just i Sverige det är så. Kanske är det lite "gräset är alltid grönare på andra sidan"-tänk, men det kommer inte jag veta for sure innan jag har testat.
 
Så nu väntar jag på svar från Universitetet om jag får en utbytesplats i Australien nästa höst. Detta är högt osannolikt i och med det riktigt stora antalet sökanden just till denna destination, men då försöker jag genom min institution. Går det inte där heller, så söker jag tyska 1 kursen i Köln, där man är i princip garanterad en plats. Gud vad jag längtar! Skulle helst göra det nu, på en gång, men jag vet att jag måste vänta en termin till, sedan bär det av. Vart är inte säkert ännu, men att det gör, är jag helt övertygad om. Annars lär jag bli så där alltför tråkig och svensk.

Kommentarer:
Postat av: sylvia

Jag hoppas att du får åka. Inget illa menat, utan bara en reflektion från mig, men jag förstår inte vad som är så dåligt med att känna sig "hemma"? Jag är nog tvärt om. Visst, jag skulle vilja åka någonstans, på ett utbyte som du, men jag vill aldrig flytta från Sverige för alltid. Inte för att Sverige är bäst och allt det där (även om jag tycker det) utan för att det är just mitt hem. Kanske är jag samtidigt rädd för förändring? Ibland fantiserar jag om att jag bor i USA eller något annat land. Men om ett ställe är ditt hem, vad är det då? Finns det ett fast? Och menar du med detta inlägg att du vill flytta för alltid?

2012-12-20 @ 22:45:10
URL: http://sylvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0