20111106

Jag tycker att ens religiösa åsikter och detaljer om ens sexuella liv bör hållas i en ganska begränsad krets av människor. Att gå ut och ha diskussioner om det i en stor grupp människor och/eller på facebook ser jag som lite extremistiskt. Alla har problem med Jehovas vittnen som går och knackar dörr en söndag förmiddag. Eller en muslimsk kvinna i burqa som strosar runt på svenska gator. Till och med en kors runt halsen tycker många (ateister dårå) är överdrivet idag. Jag anser att det är lika extremistiskt att en "vän" jag har på facebook publicerar varenda dag bilder, länkar eller annat som på flera sätt smutskastar och idiotförklarar troende människor, och tyder på att endast ateism är den enda rätta vägen i livet.

Jag är ateist, ish. Kanske lite mer åt agnostiker hållet. Jag tror inte på en gud som någon av religionerna jag känner till beskriver. Jag känner många andra ateister, såväl som jag känner flera troende. Och jag blir så himla förbannad på min facebook"vän". Det är inte religionerna i sig som är "jobbiga". Det är faktum att i varje religion finns det någon grupp som måste dra religionen till det extrema. Och när han hela tiden ska dra upp ateismens betydelse i hans liv gör han sig, iallafall i mina ögon, likvärdig med muslimska självbombare eller kristna sekter som offrar barn för gud, fast han går inte till handlingar ännu, så länge är det bara ord.

Jag satt och googlade, och enligt beräkningarna är det endast runt 15% av världens befolkning som inte tillhör någon religion och av dem är bara en liten andel ateister. Vilken idiot (låt mig säga så!), kommer på en idé att smutskasta resten av befolkningen som uppenbarligen är troende?! (Alltid kommer någon komma med invändningen: "miljarder av flugor kan inte ha fel, ät skit", men kan man inte se skillnaden mellan människor och flugor, ska man kanske gå och dö?). Av dessa människor är en mycket stor del fattiga och utan hopp, och gud är det enda de har kvar, att tro är den enda sättet att orka överleva till nästa dag. Men miljoner av dessa 85% troende är framgångsrika, intelligenta människor, de är antagligen många fler än vad det finns framgångsrika, intelligenta ateister! Och att man är troende vad stör det? Vad spelar det för roll om en människa går i kyrkan, inte äter fläsk eller vad vet jag? Så länge denna person är intelligent, tolerant och inte försöker påtvinga sin tro på andra, talar jag hellre med en hindu, jude eller muslim, än med en ateist, som egentligen tillhör samma "grupp" jag gör, men inte har respekt för annat.

Jag var tvungen att få ut mina tankar och känslor här, så att jag inte skulle göra detta på ett mycket fult sätt på personens i fråga facebookvägg. Tack och hej!

Kommentarer:
Postat av: San

Bra sagt! Man måste ju inte vara extrem i sin tro, och det är de flesta inte. Ateister tror att de är smartare -.- Själv vet jag inte vad jag är

2011-11-06 @ 19:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0