Deutschland

Dag 1 (onsdag)
Tillsammans med Olle åkte vi flygbuss till Arlanda där vi skulle träffa våra medresänarer kl 13.30. Efter vi hade checkat in visade det sig att våra vänner som skulle till Spanien var där och så strossade jag runt i Taxfreen med Hanna och Lisa. Sedan tog vi planet och efter 1 h 15 min var vi framme i Berlin. Vi tog buss från flygplatsen och åkter till hotellet (det tog ungefär 45 min). När vi var väl framme visade sig att vi hade kommit till fel hotell. De hade nämligen öppnat ett nytt, men det framgick inte så bra. Så vi åkte dit och checkade in. Sedan drog vi till Hackescher Markt (ett mycket populärt ställe för äta och så) och åt en middag tillsammans. Därefter drog jag och killarna för att leta efter Oranierburger Strasse, en mycket populär gata med massa nattklubbar. De var även mycket intresserade av att se hororna som håller till där (det räknas som ett yrke i Tyskland, de har sitt eget fack och försäkrningar och allt). Tyvärr hittade vi inte dit. Istället drog vi till Alexanderplatz där vi satte ute vid en bar, där killarna tog några drinkar, sedan åkte vi tbk till hotellet.

Dag 2 (torsdag)
Vi började dagen med att äta frukost på hotellet tillsammans. Sedan åkte vi till Alexanderplatz där vi kollade på Fersehturm och världsklockan. Efter det åkte vi till Branderburger Tor, den mest kända platsen i Berlin om inte hela Tyskland. Vi promenerade även på den stora, fina gatan Unter den Linden. Vi besökte Gendarmenmarkt som räknas som en av Berlins vackraste platser och jag måste erkänna det var mycket fint där. Efter det gick vi till DDR-muséet, det var mycket tråkigt där. De visade hur folk levde när Berlin var delat.
På kvällen hittade vi till den där Oranierburger Strasse. Det var prostituerade i varje hörn och det var ingen utom oss som blev förvånad. Vi gick på en bar där, men flyttade oss snart till baren på Alexanderplatz. Vädret var dåligt, det var rätt kallt och det regnade.

Dag 3 (fredag)
På morgonen drog vi till Mauerpark, vilket är typ längsta delen av muren har jag för mig. Det råkade ligga precis framför vårt hotell så det var inte mycket att gå. Sedan skulle vi besöka Bernauer Strasse (vårt hotell låg på den gatan xD) en gata där under kallakriget använde Sovjet byggnaderna som stog längs gatan som mur. Det bodde så klart människor där, så för att fly till Väst hoppade människor genom fönstet och det dog många där. Det finns minnesplattor längs gatan.
Sedan åkte vi till Kreuzberg, en mycket mångkulturell del av staden. Många olika människor, olika affärer, olika restauranger. Rätt coolt. Efter det var det dags för Stasi-museum, där man kunde se hur den hemliga spionpolisen jobbade under kallakriget.
Sen drog vi till hotellet. På kvällen gick vi runt i vår kvarter för att hitta något mysigt matställe, slutade med en indisk restaurang. Sen tänkte vi besöka ett mycket trendigt ställe i Prenzlauer Berg som hetter "Zu mir oder zu dir", men när vi kom dit så var det proppfullt, så vi bestämde oss at åka till hotellet och sova.

Dag 4 (lördag)
Den dagen var det bra väder. Vi började med att titta på en gammal kyrka. Vet inte varför den var så viktig, men det var nog någon mening. Sen drog vi till KaDeWe, ett enormt stort köpcentrum i stil med NK fast mycket, mycket större och ännu mer exklusivt. Sju våningar med kläder, smink, smycken, elektorniska grejer och mat.
Sedan åkte vi till Potsdamer Platz, en mycket modern del av Berlin. De flesta byggnader är i glas och stål, riktigt häfigt. På kvällen träffade vi våra lärare vid tyska riksdagen. En del av riksdagen är ett stort glaskupol som ligger ganska högt och man har riktig bra utsikt över hela Berlin. Det var kul. Sen åkte vi till Charlottenburg och åt middag på en italiensk restaurang där jag lämnade myyycket pengar.

Dag 5 (söndag)
På morgonen var vi tvungna att packa och lämna våra hotellrum. Väskorna lämnade vi på hotellet och själva åkte vi till Chechpoint Charlie, en gammal gränsövergång mellan Amerikanska och Sovjetiska delen. Där ägde det rum flera spektakulära flykter från Öst till Väst och är därför så känd. Sen var det dags att bege sig till Nikolaiviertel, den äldsta (ursprungliga) delen av Berlin. Där fanns det kvar en kyrka som var byggd på 1200-talet. Det var faktiskt ingenting i jämförelse med Gamla Stan här i Stockholm, men rätt mysigt iallafall. Vi avslutade besöket där med en tysk, varm Apfelstrudel med vaniljsås, glass OCH grädde. Nånstans däremellan var vi även på ett museum, som låg precis där det gamla Hitlerpolisen Gestapo befann sig. Det var en mycket intressant utställning, den illustrerade olika människors öden och jag blev nästan rörd.
Sedan hämtade vi våra väskor på hotellet, åkte till flygplatsen, där jag köpte min första flaska vodka :P Sedan satte oss på planet för att 1 h 20 min senare landa hemma i Stockholm.