Lite mer om Australien

Så. The excitement har lagt sig lite, fast jag tänker på min resa väldigt mycket fortfarande. Och detta kommer att återspeglas i min blogg givetvis, först blir det om mina tankar kring landet/staden, val av kurser och så vidare. Sedan i maj kommer jag tjata om min ansökan, visumhandlingar, flygbiljetter och diverse. I slutet a juni kommer jag nog tjata hur man packar på bästa sätt, hur man överlever en sådan lång resa och om jag verkligen kommer klara mig där borta, i överlag och dessutom utan min familj och mina vänner. Och sedan kommer givetvis följa bogginlägg om mitt liv i Australien, följd av ytterst deppiga inlägg, då jag precis kommit hem, någon gång i december. Så det blir som sagt mycket Australien i bloggen i typ ett år framöver, det får ni leva med. 
 
Ja, kursval. Jag var tvungen at välja kurser redan när jag ansökte till SU och det gjorde jag väldigt ambitiöst, så iaf tre av dem kommer jag nog läsa där borta. Det är två finanseringskurser och en liten kurs inom nationalekonomi: Financial institutions risk management, International finance samt Money and banking. Den fjärde kursen ville jag läsa som mest, då den handlar endast om derivatinstrument, som jag tycker är lite kul, men det visade sig att den inte kommer att ges på vår(ehm.höst ;) terminen. Så jag får hitta en annan. Frågan är vilken, ska man välja en annan finansiering/nationalekonomi kurs eller ta någonting helt annat? Kanske någonting om Australien, typ introduktion till australienskt politisk system? Ingen aning! Vad skulle ni ha valt? http://www.newcastle.edu.au/course/  <-- här finner ni kurser man kan läsa, så ni kanske kan ge förslag och hjälpa mig med valet. Vore trevligt! :)
 
Sedan blev jag på ännu bättre humör och ännu mer nöjd med att jag kom in på detta utbyte, dock tyckte jag lite synd om mina klasskompisar, då vår institution (företagsekonomiska; jag sökte via centrala aval, där alla studenter från hela SU kunde söka (och jag fick plats, coolt va?;)) publicerade sin platslista för utbytesstudier för höstterminen och det är bara skitplatser! Till att börja med finns det INGEN plats i Australien eller Nya Zeeland. Sen finns det bara platser i tre skolor i USA, i New York (dock bara en plats som lär vara jääävligt eftertraktad), i Colorado och i Virginia. Dessutom ska man ha gjort engelska test för att komma in där och det behöver inte jag göra, score! Resten är typ bara Europa eller så måste man kunna språket dit man ska och det är ju inte kul... Jag skulle inte vilja välja någon av dem platserna seriöst, kanske Japan... Förhoppningsvis kommer det finnas några restplatser från centrala avatal som är lite bättre som de kan välja. 
 
Jag har forskat lite och fann att:
*matpriserna ligger på ca 90% av svenska matpriser
*en biobiljett kostar ca 95 kr
*man behöver inga extra vacciner när man åker dit
*det lönar sig verkligen att åka buss till andra städer om man har tid; en bussbiljett t/r till Gold Coast kostar ca 900 kr i jämförelse med flyg som visserligen tar bara lite drygt en timme (12 timmar med buss), men man får räkna att betala minst dubbelt så mycket
*universitetet jag kommer gå på, ligger lite utanför stadskärnan, men erbjuder gratis bussar till och från city på eftermiddagarna och kvällarna
*30 km från universitetet finns en ganska stor djurpark där man kan kela med känguru och koala björnar 
*och i närheten av Sydney finns ett ställe där man kan simma med delfinerna
*mankan välja att bo i ett hus med bara internationella studenter eller i ett där det är blandat, men mest australienare... vilket skulle ni välja och varför? ;)
 

Kommentarer:
Postat av: Sylvia

Jag kan nog inte hjälpa dig med kurserna, fattar knappt vad hälften handlar om :P. Men eftersom du redan kommit in och inte behöver ta superseriösa kurser så måste du kanske inte ta något som har med ekonomi att göra? Engelska kanske? Det kan vara väldigt lärorikt att plugga engelska i ett engelskspråkigt land. Då MÅSTE du verkligen försöka. Det kan också vara väldigt intressant att lära sig hur de ser på OSS. Kanske något om Europa. Lite onödigt, men kul :).

Angående boendet, jag skulle välja ett där det mest bor australiensare. Då kommer man in i samhället lättare och får se "riktiga" australien. Jag tror att det kan bli enkelt att stänga sig utanför dem om du bor med andra internationella

2013-01-29 @ 21:27:56
URL: http://sylvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0