I'll be off to a great adventure!

Ja, ingen av mina läsare har väl missat detta: jag har blivit nominerad till en utbytesplats vid University of Newcastle, New South Wales, Australien! Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt när jag skrev på facebook, att jag FICK platsen, för att OFFICIELLT har jag inte fått min plats ännu. Det är nämligen så att Stockholms universitet nominerar en sökande för varje plats, sen skickar man sin ansökan direkt till partneruniversitetet som tar det slutliga beslutet. Men som det stod på SU:s hemsida: det är vädligt sällsynt att en nominerad person inte blir antagen vid partneruniversitetet, så egentligen har jag platsen ganska säkert!
 
Jag är så himla glad att det inte går att beskriva, samtidgt som jag är helt jävla livrädd! Fatta att åka till andra sidan jorden SJÄLV och stanna i drygt fyra månader! Sjukt! Men samtidgt sjukt spännande och jag vill att det ska vara juli redan! För att det är i juli jag kommer att åka. Den 29:e juli börjar våreterminen i Australien och en vecka innan kommer det hållas en orientation week för nya studenter, så någon gång runt den 20:e juli kommer jag att lämna svensk mark för att återkomma någon gång i december. 
 
Ja, jag fick tyvärr inte mitt första handsval i Australien som var Brisbane, så liite smått besviken är jag, men Newcastle var precis efter Brisbane på min önskelista, så helt ok! Varför Newcastle? Därför att Newcastle ligger ungefär 160 km norr om Sydney som jag vill gärna besöka (och dessutom bor min kusin där, dock så visade det sig att de ska åka tillbaka till Tyskland innan jag kommer, så lite tråkigt... :/) och det är typ den närmaste staden till Sydney. Själva Newcastle är en ganska liten stad med endast 350 000 invånare, där universitetet är en av dem största anställare och ja, studenterna som är typ 40 000 utgör ju drygt 10% av befolkningen. Det är alltså en ganska liten studentstad (fast det egentligen är Australiens 6:e största stad och, efter Sydney den äldsta), men den verkar otroligt charmig och dessutom har den flera kilometers lång kustlinje, med flera kilometers långa bad- och surfstränder. Själva universitetet är lite off, ca 15 km från city centre och är beläget i ett skogsområde, så jag kunde inte riktigt få med en ordentlig bild (från nätet och google maps), för att det är flera små byggnader och massa träd, så att.. Ja. Staden beskrivs som vacker, lugn och charmig, vilket får mig automatiskt tänka: tråkig! Men jag hoppas att jag har fel och om inte, så kommer jag befinna mig i en fin stad (med palmer och så! :) nära Sydney om jag vill go crazy. 
 
Det som är nackdelen är att bostaden kommer kosta mig en hel del... Jag kollade upp olika möjligheter och givetvis vill jag bo på campus med andra studenter och där kostar ett rum mellan 5 000 kr (för ett rum med delad toa och ingen mat inräknad ) till 8 000 kr (för ett rum med egen toa och 16 mål i veckan) per månad och det är typ ganska mycket, för ett rum mindre än det jag bor i nu, men vad ska man göra...? God bless CSN!
 
Så ansökan till universitetet ska vara inne den 15:e maj, vilket innebär att jag kommer få svar först i början av juni typ, så då kommer jag ha massa att göra! Jag vågar inte köpa flygbiljetter innan jag har fått visum och för att få visum, måste jag ha fått den officiella antagningen från Newcastle... Och för att kunna söka visum måste jag ansöka om svenskt pass! Och så till ansökningen måste jag välja vilka kurser jag vill läsa där som måste godkännas av studierektorn på min institution... Och så måste CSN godkänna min ansökan om studielån INNAN jag kommer dit, annars kommer jag inte bli insläppt i landet, för att man ska tydligen ha bevis på hur man kommer att försörja sig när man väl är på plats och jag har ingen aning hur bra eller dåligt CSN jobbar på sommaren, då det är då jag kommer att ansöka... Och så flygbiljetterna... De kommer ju bli skitdyra när man ska boka 1,5 månad innan, ska man boka nu och köpa avbeställningsskydd kanske? Ingen aning! Redan nu kostar en flygbiljett till Sydney (jag kommer behöva åka till Sydney och antagligen ta tåg därifrån till Newcastle) 7 000, det kommer säkert stiga upp till typ 10 000 kr innan det är dags att boka... Så mycket ångest och stress runt det som kommer (förhoppningsvis) vara så kul! Och säg inte att det är sååå långt tid kvar, för att jag har märkt hur snabbt tiden går nu, jag kommer knappt hinna blinka så har det hunnit bli juni och allt ska vara klart! 
 
Aja, slut på denna wall of text, här kommer några dåliga bilder från google och google maps screen shots på Newcastle!

Newcastle här jag markerat med rött, där kommer jag bo och plugga. Med grönt markerade jag ställen jag verkligen vill besöka (jag kommer ha en två veckors lång ledighet, så resa lite kanske? ;): Brisbane, Gold Coast, Sydney och Melbourne. I Sydney lär jag vara fler gånger än en! :P
 
Det här är tydligen centrala Newcastle. Det är inte breathtaking, men en normal stad, det är inte för byggnaderna jag åker dit...
 
...men för stränderna och oceanen! Jag skulle bli jätteledesen om jag istället fick plats i Canberra som var mitt nästa val, då den staden har ingen kustlinje!
 
Men det har Newcastle!
 
Inkl 5 kilometer bevakade badstränder lite här och där i staden! 
 
 

Kommentarer:
Postat av: Sandra

Omg jag skulle bada varje dag!

2013-01-26 @ 17:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0