20120411 pt 2

Sweet mother of god, I'm good. Nämen seriöst, jag tror jag börjar hamna på bra banor nu. Det skulle vara heelt otänkbart förut att jag skulle ge mig ut på en promenad när det regnar. Och idag? Jag hade slappat hela dagen, för att jag mådde illa, men på kvällen började jag må alldeles prima och fick lust att gå ut på en runda. Och grejen är att jag tänkte bara powerwalka, men jag hade plötsligt så mycket energi i mig att jag joggade istället. Det är såå himla kul, att på fyra veckor kan man förbättra sin kondis så mycket! För fyra veckor sen, när jag försökte jogga, lyckades jag jogga i kanske tre minuter och blev alldeles trött och fick gå igen. Idag värmde jag upp i 10 min och sedan joggade jag i 15 min (eller 2 km) i jämnt tempo (förutom när jag fick springa uppför en backe, men den var inte så lång) utan att stanna! Jag är så otroligt stolt över mig själv! Jag vet att för vana motionärer kan detta verka en fjärt i rymden, men för mig är det att sätta personliga rekord och det känns helt underbart! Speciellt med tanke på att jag vet, att jag skulle inte klara av det innan min vikt/kondisresa började.

Jag är bara så glad och tacksam för de iPhone-appar jag använder nu, så att jag kan se mina framsteg. ShapeUp låter mig räkna fram hur många kalorier jag fick i mig under dagen, jämföra med de senaste fyra veckorna och visar viktnedgången i ett diagram. RunKeeper har jag alltid på när jag joggar/powerwalkar. Den visar hur länge, hur långt och med vilken hastighet jag gick/joggade och även där sys utvecklingen. Sträckan som i början tog mig över en timme tar nu, 45-50 min. Appen visar också antal brända kalorier under varje runda, men det ska man ta med en nypa salt. Det är inte bara hastigheten som avgör, men ålder, vikt, kön och dessutom spelar det roll om man går/springer nedför eller uppför en backe. Men visst det är bra det också, man vet ungefär hur mycket man förbränt.

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0